Klösträd

söndag 7 juli 2019

Ormbett på katt




Vad gör jag om min katt blir ormbiten? Hur farligt är det? Som kattägare gäller det att veta vad man ska göra om det värsta händer. Hos Agria så svarar veterinären på dessa frågor.

Veterinärens svar:
Många tror att huggormsbett inte är farligt för katter. Så är inte fallet, däremot tycks katter få färre allvarliga biverkningar om man jämför med hundar. Jag rekommenderar att alla katter som blivit huggormsbitna ska tas till veterinären.

Symtom
Till en början märks det ofta inte så mycket på katten efter att den blivit biten. Efter en stund blir katten trött och kroppsdelen där bettet sitter svullnar upp. Extra svullet brukar det bli i nos och läppar. Trots det är det oftast bett som tagit i tassen som är farligast för katten. Det beror att giftet lättare sprider sig i kroppen när katten stödjer eller går på benet.

Vad kan jag göra själv?
Håll katten stilla för att förhindra att giftet sprider sig och åk till veterinär akut.

När behöver jag uppsöka veterinär?
Du ska alltid kontakta veterinär om din katt blivit biten av en orm. Ett ormbett räknas alltid som akut och det är bråttom in (Agria katt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar